Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy - SZKOLENIE NA ZLECENIE
- Szkolenie skierowane jest do kadry menadżerskiej wyższego i średniego szczebla, przedstawicieli działów HR, kadry, członków komisji antymobbingowych.
- Zapoznanie słuchaczy z prawnymi i psychologicznymi zasadami przeciwdziałania mobbingowi, tworzenia procedur antymobbingowych, skutecznej kontroli zachowań dyskryminacyjnych i naruszających godność osobistą. Omówienie zasad komunikacji antymobbingowej. Nabycie przez uczestników umiejętności definiowania, interpretowania zachowań mobbingowych oraz przeciwdziałania im.
- Definicje mobbingu i dyskryminacji – aspekty prawne i psychologiczne, różnice na gruncie przepisów Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi nałożony na pracodawcę – sposoby realizacji przepisów K.p. i ranga wewnętrznych procedur antymobbingowych w interpretacjach SN.
- Różnicowanie mobbingu, dyskryminacji, molestowania oraz naruszenia zasad współżycia społecznego – przykłady.
- Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań.
- Wzorzec ofiary rozsądnej – podatność psychologiczna pracowników na krytykę. Różnice wskazywane w orzecznictwie sądowym – uprawniona krytyka niewykonania obowiązków służbowych a krytyka personalna pracownika – zasady konstruktywnej krytyki – omówienie.
- Zachowania i działania nienoszące znamion mobbingu i dyskryminacji, konflikty incydentalne, nadinterpretacja pojęcia mobbingu – przykłady, analiza kazusów przedsądowych i sądowych.
- Działania dozwolone, pozorna zgodność z prawem i obowiązki stanowiące – uprawnienia osób kierujących pracownikami a obowiązki pracownika wynikające z art. 100 Kodeksu pracy.
- Orzecznictwo sądowe – analiza i praktyczne zastosowanie.
- Konsekwencje dla mobbera – zasady odpowiedzialności porządkowej.
- Zwalczanie zachowań mobbingowych – polityka antymobbingowa, komisja antymobbingowa, mediacje i polubowne rozwiązywanie sporów oraz konfliktów między pracownikami – zasady postępowania, rekomendacje rozwiązań.
- Obowiązki i uprawnienia pracowników, osób kierujących pracownikami oraz pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i równego traktowania w zatrudnieniu.
- Nowe obszary występowania sytuacji konfliktowych w czasie epidemii COVID-19 a ryzyko wystąpienia mobbingu i dyskryminacji – przegląd dobrych i złych praktyk, ocena aspektów prawnych i psychologicznych w zakresie:
- równomiernego obciążania pracowników zadaniami
- właściwego korzystania przez kadrę zarządzającą z art. 100 K.p.
- zasad organizacji pracy zdalnej w kontekście przeciwdziałania dyskryminacji
- właściwego zarządzania absencją, w tym urlopami – bieżącymi oraz zaległymi w oparciu o nowe przepisy prawa
- zarządzania zasadami udzielania urlopu na żądanie
- zarządzania czasem pracy
- rozszerzania zakresu obowiązków i zastępowania pracowników nieobecnych. - Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć – omówienie procedowanych zmian legislacyjnych w zakresie równości płac.
- Kategorie tzw. działań pozornie zgodnych z prawem – omówienie obszarów ryzyka – jak należy korzystać z uprawnień zawartych w K.p., aby respektować zasadę korzystania z przepisów prawa pracy zgodnie z ich przeznaczeniem? – omówienie przykładów.
- Jak wydawać polecenia drogą elektroniczną w przypadku pracownika świadczącego pracę w formie zdalnej, jak egzekwować wykonanie pracy na nowych warunkach świadczenia pracy zdalnej. W jaki sposób rozliczać efekty pracy zdalnej przekazywane drogą elektroniczną z zachowaniem zasad równego traktowania w zatrudnieniu?
- Czym różni się krytyczna ocena pracy od oceny obiektywnej i usprawiedliwionej – omówienie orzecznictwa SN.
- Ocena okresowa pracownika - tryb, forma, skutki i ryzyko naruszenia art. 94 K.p.
- Czy mobbing może mieć miejsce „na odległość” i „po godzinach pracy”? – omówienie warunków zaskarżenia w sytuacji naruszenia doby pracowniczej, odpoczynku dobowego i tygodniowego, kontaktu z pracownikiem poza normą jego czasu pracy. Co może stanowić dowód wskazujący na przekroczenie uprawnień?
- Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań – czy skutki epidemii i pogorszenie relacji pracowniczych mogą odpowiadać czasookresowi niezbędnemu do wystąpienia mobbingu, o którym mowa w orzecznictwie SN? Jak należy interpretować zasadę łącznego spełnienia przesłanek zawartych w kodeksowej definicji mobbingu? Jak interpretować prawne aspekty incydentalnych zdarzeń, które wynikają z konfliktów spowodowanych napięciami w relacjach pracowniczych?
- Obowiązki i uprawnienia pracowników, osób kierujących pracownikami oraz pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i respektowania zasad równego traktowania w zatrudnieniu – szczegółowa interpretacja art. 100 oraz art. 211 i 212 K.p.
- Wydawanie poleceń w formie elektronicznej - wiadomości sms, wiadomość e-mail jako dowód w postępowaniu przedsądowym i sądowym. Jak zachować ostrożność w kierowaniu korespondencji do nieobecnego pracownika? - czy pracownik nieobecny może świadczyć pracę? – omówienie orzecznictwa SN.
- Po jakim czasie przedawniają się roszczenia z tytułu mobbingu i dyskryminacji – jak zabezpieczyć się przed roszczeniem dotyczącym ewentualnych nieprawidłowości, które miały miejsce w czasie epidemii?
- Zmiany w przepisach prawa pracy obwiązujące od 7 września 2019 roku w zakresie regulacji dotyczących mobbingu i dyskryminacji – omówienie, nowe zastosowanie w kontekście tzw. otwartego katalogu przejawów nierównego traktowania w zatrudnieniu. Różnicowanie odszkodowania od zadośćuczynienia za mobbing.
- Jak zastosować obecnie czasowe „wyłączenie” zasad równego traktowania w zatrudnieniu, o których mowa w art. 18 (3b) K.p.?
- Czy naruszenie danych osobowych może stanowić przejaw dyskryminacji? – w jakich sytuacjach? – omówienie związku art. 22 (1), 22 (2), 22 (3) K.p. z regulacjami RODO w kontekście równego traktowania w zatrudnieniu.
- Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa – tryb postępowania i rekomendacje Komisji Antymobbingowej dla pracodawcy – omówienie sposobów rozwiązania konfliktu mobbingowego, wysłuchiwania stron i świadków, sporządzania protokołów z posiedzeń, instrumentów prawnych stosowanych w zawartych rekomendacjach i ich realizacji.
- W jakiej sytuacji pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności za mobbing? – przegląd orzecznictwa SN.
- Portret „sprawcy” i „ofiary” mobbingu – jak należy interpretować pojęcie „wzorca ofiary rozsądnej” stosowanego przez sądy?
- Mity, fakty i stereotypy o „sprawcach” i „ofiarach” mobbingu – przykłady mobbingu pionowego i poziomego.
- Zakaz działań odwetowych w kontekście przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa. Na czym polega prawna ochrona sygnalisty przed dyskryminacją?
- Założenia DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz jej wpływ na zmiany w Kodeksie pracy w 2022 roku. Jak pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ryzykiem roszczeń o naruszenie zasad równego traktowania w kontekście nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej, uprawnień urlopowych oraz zawierania umów terminowych?
- Prewencja i rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy – komunikacja antymobbingowa – komunikaty TY i JA, parafrazowanie – omówienie sposobów komunikacji – warsztaty.
- Typologia konfliktów pracowniczych i ich dynamika – kiedy konflikt jest potrzebny, a kiedy jego eskalacja może powodować ryzyko wystąpienia mobbingu?
- Przykłady komunikatów, które mogą mieć charakter mobbingowy – jakich zachowań i działań należy unikać? – analiza przykładów, ćwiczenia.
Przedstawiony program jest jedynie naszą propozycją, dlatego może być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań Klienta.
Specjalista psychologii pracy i zbiorowego prawa pracy, mediator i negocjator, wykładowca akademicki. Były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy, od kilkunastu lat stały trener Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. Specjalizuje się głównie w szkoleniach dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu, uprawnień związków zawodowych, negocjacji i mediacji oraz rozwiązywania konfliktów w obszarze zbiorowych warunków pracy i płacy. Tworzy regulaminy wewnątrzzakładowe, w tym politykę antymobbingową, którą skutecznie wprowadził w kilkuset firmach. Jest negocjatorem w sporach zbiorowych prowadzonych w kluczowych firmach w kraju m.in. Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland Sp. z o.o. Autor licznych wywiadów w krajowych mediach (głównie Dziennik Gazeta Prawna oraz TVN 24 bis) poświęconych warunkom świadczenia pracy oraz zagrożeniom psychospołecznym. W swoim dorobku naukowym ma prawie 100 krajowych i wydanych za granicą artykułów, książek i praktycznych poradników, a wśród nich wydawnictwa pionierskie np.: Pokonać stres: poradnik radzenia sobie ze stresem dla członków organizacji związkowych i pracowników zatrudnionych w sektorze banków, handlu i ubezpieczeń, Warszawa: Friedrich-Ebert-Stiftung, Mediacje pracownicze: poradnik dla pracowników, pracodawców i związków zawodowych, Warszawa: Stowarzyszenie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, 2015, czy pierwszego w Polsce poradnika dotyczącego oceny ryzyka zawodowego w zakresie czynników psychospołecznych wydanego przez Główny Inspektorat Pracy pt. Ocena ryzyka zawodowego - czynniki psychospołeczne. Na stałe współpracuje z czasopismem branżowym Promotor BHP.
- Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.