Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym w miejscu pracy
- Kierownicy działów, którzy zarządzają pracownikami, członkowie zarządów, dyrektorzy i menedżerowie HR, specjaliści ds. kadr, wszystkie osoby w firmach, które chcą zdobyć kompleksową wiedzę na temat mobbingu w pracy.
- Nabycie kompleksowej wiedzy na temat mobbingu w miejscu pracy
- Identyfikacja i wyjaśnienie pojęć dyskryminacji, molestowania i mobbingu
- Omówienie przykładów zachowań mających znamiona mobbingu, które mogą się pojawić w miejscu pracy,
- Omówienie, jak należy kształtować w organizacji relacje, aby wyeliminować albo zminimalizować możliwość wystąpienia mobbingu i innych negatywnych zjawisk
- Omówienie planowanych zmian w 2025 w zakresie zmian dotyczących mobbingu i dyskryminacji
- Definicje mobbingu, dyskryminacji, naruszenia zasad współżycia społecznego na gruncie przepisów Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego – aspekty prawne i psychologiczne.
- Różnicowanie mobbingu, dyskryminacji, molestowania oraz naruszenia zasad współżycia społecznego – omówienie pojęć i przykładów.
- Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań.
- Zachowania i działania nienoszące znamion mobbingu i dyskryminacji, konflikty incydentalne, nadinterpretacja pojęcia mobbingu – przykłady.
- Działania dozwolone i działania pozornie zgodne z prawem – uprawnienia osób kierujących pracownikami a obowiązki pracownika wynikające z art. 100 Kodeksu pracy.
- Obowiązek dbania o dobro zakładu pracy przez pracowników ze szczególnym uwzględnieniem zakładu produkcyjnego i utrzymania ciągłości produkcji oraz sposoby zarządzania przez liderów realizacją tego obowiązku – przykłady.
- Uprawnienia osób kierujących pracownikami w sytuacji naruszenia podstawowych obowiązków przez pracowników w tym zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – jak zarządzać pracownikami eliminując ryzyko zachowań i działań niepożądanych?
- Jak skutecznie i zgodnie z przepisami prawa egzekwować wykonywanie obowiązków przez pracowników?
- Obowiązki i uprawnienia osób kierujących pracownikami w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i równego traktowania w zatrudnieniu – wymogi prawne i dobre praktyki.
- Kategorie tzw. działań pozornie zgodnych z prawem – omówienie obszarów ryzyka – jak należy korzystać z uprawnień zawartych w Kodeksie pracy, aby respektować zasadę korzystania z przepisów prawa pracy zgodnie z ich przeznaczeniem i nie narazić się na zarzut mobbingu lub dyskryminacji? – omówienie przykładów i dobrych praktyk.
- Czym różni się krytyczna ocena pracownika od obiektywnej i usprawiedliwionej oceny pracy – omówienie różnic na podstawie wybranego orzecznictwa.
- Dyscyplinowanie pracownika, formy kontroli, wydawanie poleceń – jak zarządzać pracownikami w taki sposób, aby nie narazić się na zarzut mobbingu lub dyskryminacji?
- Mity, fakty i stereotypy o „sprawcach” i „ofiarach” mobbingu – przykłady mobbingu pionowego i poziomego.
- Psychologiczne aspekty przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Prewencja i rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy – typologia konfliktów, konflikty ryzykowne, techniki rozwiązywania konfliktów na linii: przełożony – pracownik, wzorce komunikacji antymobbingowej – ćwiczenia w grupach.
- Psychologiczne metody kształtowania postawy skutecznego lidera.
Uczestnicy otrzymają wzór polityki antymobbingowej, z uwzględnieniem docelowej nowelizacji przepisów
Specjalista psychologii pracy i zbiorowego prawa pracy, mediator i negocjator, wykładowca akademicki. Były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy, od kilkunastu lat stały trener Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. Specjalizuje się głównie w szkoleniach dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu, uprawnień związków zawodowych, negocjacji i mediacji oraz rozwiązywania konfliktów w obszarze zbiorowych warunków pracy i płacy. Tworzy regulaminy wewnątrzzakładowe, w tym politykę antymobbingową, którą skutecznie wprowadził w kilkuset firmach. Jest negocjatorem w sporach zbiorowych prowadzonych w kluczowych firmach w kraju m.in. Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland Sp. z o.o.
Autor licznych wywiadów w krajowych mediach (głównie Dziennik Gazeta Prawna oraz TVN 24 bis) poświęconych warunkom świadczenia pracy oraz zagrożeniom psychospołecznym. W swoim dorobku naukowym ma prawie 100 krajowych i wydanych za granicą artykułów, książek i praktycznych poradników, a wśród nich wydawnictwa pionierskie np.: Pokonać stres: poradnik radzenia sobie ze stresem dla członków organizacji związkowych i pracowników zatrudnionych w sektorze banków, handlu i ubezpieczeń, Warszawa: Friedrich-Ebert-Stiftung, Mediacje pracownicze: poradnik dla pracowników, pracodawców i związków zawodowych, Warszawa: Stowarzyszenie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, 2015, czy pierwszego w Polsce poradnika dotyczącego oceny ryzyka zawodowego w zakresie czynników psychospołecznych wydanego przez Główny Inspektorat Pracy pt. Ocena ryzyka zawodowego - czynniki psychospołeczne. Na stałe współpracuje z czasopismem branżowym Promotor BHP.
Czas trwania: 9:00 - 14:00
Szkolenie stacjonarne
- Cena od osoby obejmuje:
dydaktykę, materiały szkoleniowe, indywidualne konsultacje, zaświadczenie, serwis kawowy, lunch - Miejsce szkolenia:
Siedziba Przedsiębiorstwa BT, Bielsko-Biała, ul. Inwalidów 2c
Szkolenie online
- Cena od osoby obejmuje:
dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia z możliwością zadawania pytań poprzez czat z wykładowcą, materiały szkoleniowe - przesłane w dniu szkolenia przed jego rozpoczęciem, zaświadczenie - Warunki techniczne:
komputer, laptop podłączony do stabilnej sieci z szybkim połączeniem internetowym, najnowsza wersja jednej z popularnych obecnie przeglądarek - np. Chrome, Firefox, Opera itp.