Pisma firmowe - jak poprawnie redagować - SZKOLENIE NA ZLECENIE
- Szkolenie jest skierowane do pracowników, którzy w swojej pracy przygotowują korespondencję zewnętrzną lub wewnętrzną.
- Nabycie umiejętności profesjonalnego sporządzania oficjalnych tekstów, uporządkowanie zasad redagowania i przypomnienie zasad poprawności językowej i obyczajowej obowiązujących w pismach.
- Poznanie zasad tworzenia korespondencji e-mailowej.
I. Korespondencja zewnętrzna a wizerunek naszej firmy – komunikacja z otoczeniem jako źródło informacji o nas.
II. Zasady redagowania pism
- Wprowadzenie – czym jest styl urzędowy i czym charakteryzują się pisma urzędowe
- Wyznaczniki prawidłowo przygotowanego pisma:
- treść, styl, części składowe - Struktura pisma – obowiązkowe i dodatkowe elementy:
- formatowanie
- skróty klawiaturowe - Przykłady dobrego i złego formatowania pism – analiza kilku przypadków.
III. Przygotowanie pisma
- Kolejność informacji
- Typowe zwroty i typowe błędy
- Skróty i skrótowce
- Odmiana nazwisk
- Jak tytułować osoby zależnie od ich stanowiska?
- Duża i mała litera
- Przejrzystość pisma:
- czynnik FOG
- plain language - Błędy składniowe, frazeologiczne, fleksyjne i leksykalne, występujące w pismach; czego unikać podczas redagowania pism.
IV. Rodzaje pism
- Pisma informacyjne, pisma przewodnie
- Oferty
- Reklamacje i odpowiedzi na nie
- Odwołania i zażalenia
- Notatki służbowe
- Protokoły
- Korespondencja kurtuazyjna.
V. Niech nas z-rozumieją, czyli piszemy po ludzku – ćwiczenia
- Dlaczego dokument jest niezrozumiały dla odbiorcy?
- Do kogo piszemy i co chcemy przekazać
- Pisma z błędami – wspólna analiza kilkunastu przykładów.
VI. Służbowe e-maile
- Najczęściej popełniane błędy - konsekwencje i konstruktywne rozwiązania
- Struktura i estetyczne planowanie tekstu - zwięzłość, przejrzystość, zrozumiałość, poprawność językowa, uprzejmość, itd.
- E-mailowa etykieta
- Bank zwrotów i wypowiedzi, mających na celu m. in. budowanie pozytywnych relacji z Klientami.
Przedstawiony program jest jedynie naszą propozycją, dlatego może być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań Klienta.
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od kilku lat zajmuje się redakcją i korektą tekstów urzędowych, prasowych i naukowych. Posiada doświadczenie trenerskie, a na co dzień jest pracownikiem biura prasowego.
- Cena przeszkolenia GRUPY UCZESTNIKÓW dla danej firmy ustalana jest INDYWIDUALNIE.
- Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.