Funkcjonowanie kontrasygnaty skarbnika i osób przez niego upoważnionych w jednostkach samorządowych
- Skarbnicy JST, zastępcy skarbników, główni księgowi, naczelnicy, kierownicy i upoważnieni do dokonania kontrasygnaty pracownicy komórek finansowo-budżetowych i księgowych gmin, powiatów, związków, województw, samorządowych jednostek i zakładów budżetowych
- Przedstawienie budzącego ciągle wiele wątpliwości zagadnienia kontrasygnaty skarbnika JST oraz osób przez niego upoważnionych
- Zaprezentowanie przykładów z praktyki i orzecznictwo RIO dotyczących spraw kontrasygnaty
- Przekazanie informacji dotyczących okoliczności, w których należy odmówić dokonania kontrasygnaty na tle spraw, w których RIO uznało dokonanie odmowy za zasadne
- Podstawy prawne dokonywania kontrasygnaty w obszarze samorządu terytorialnego w Polsce wynikające z:
- ustawy o finansach publicznych
- samorządowych ustaw ustrojowych. - Definicja kontrasygnaty skarbnika jednostki samorządu terytorialnego lub osoby przez niego upoważnionej:
- brak ustawowej definicji kontrasygnaty
- wyjaśnienie pojęcia kontrasygnaty - według KR RIO
- rozumienie kontrasygnaty zawarte w wyrokach sądowych
- kontrasygnata - oświadczenie woli, czy wiedzy skarbnika /lub osób przez niego upoważnionych/?
- istota kontrasygnaty i jej znaczenie. - Podmiot kontrasygnaty - prerogatywa skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.
- Przedmiot kontrasygnaty - dokonywane czynności, które wymagają kontrasygnaty w świetle unormowań ustawowych oraz skutki braku kontrasygnaty według ustawodawcy:
- skuteczność czynności prawnej a ważność czynności prawnej - wyjaśnienie różnicy
- czynności prawne, przy dokonywaniu których ustawodawca nadał kontrasygnacie wielką rangę, uzależniając ich ważność od kontrasygnaty skarbnika gminy, powiatu, województwa i związku:
a) przed nowelą ustawy o finansach publicznych z 14 grudnia 2018 r.
b) po noweli ustawy o finansach publicznych i wprowadzeniu do niej przepisu art. 72 ust. 1a
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie gminnym
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie powiatowym
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie województwa
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w związku metropolitalnym
- różnice pomiędzy zakresem czynności prawnych podlegających kontrasygnacie pomiędzy poszczególnymi samorządami m.in.:
a) zobowiązanie majątkowe, a zobowiązanie pieniężne
b) czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, a czynność prawna z której wynika zobowiązanie pieniężne. - Wymóg kontrasygnaty skarbnika lub osób przez niego upoważnionych w stosunku do czynności prawnych dokonanych nie tylko przez organy jednostki samorządu terytorialnego, ale także przez pełnomocników, jakimi są kierownicy jednostek organizacyjnych działających w obrębie osobowości prawnej danej jednostki samorządu terytorialnego.
- Upoważnienie udzielane przez skarbnika innym osobom do dokonywania kontrasygnaty czynności prawnych:
- czynności prawne, których kontrasygnata zawsze powinna być dokonana przez skarbnika, a nie przez osobę przez niego upoważnioną - tzw. „niezbędność osoby skarbnika”
- upoważnienie przez skarbnika innej osoby do udzielenia kontrasygnaty - pierwsze dla upoważnianej osoby
- upoważnienie do kontrasygnaty udzielane przez skarbnika - kolejne dla upoważnianej osoby
- upoważnienie przez skarbnika do kontrasygnaty udzielone jednorazowo - upoważnienie szczegółowe
- upoważnienie do kontrasygnaty udzielone na czas określony i nieokreślony
- problem czasookresu obowiązywania upoważnienia udzielonego przez skarbnika innym osobom do dokonywania kontrasygnaty
- cofnięcie przez skarbnika udzielonego upoważnienia do kontrasygnaty. - Forma dokonywania kontrasygnaty:
- kontrasygnata „na piśmie”
- kontrasygnata „dorozumiana”
- czy jest wymóg formy szczególnej? - Kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej, a kontrola wstępna głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych - podobieństwa i różnice, w tym:
- czy są to instytucje tożsame?
- jakie wywołują skutki w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych? - Odmowa dokonania kontrasygnaty przez skarbnika lub osobę przez niego upoważnioną.
- Kontrasygnata dokonana na pisemne polecenie przełożonego, w tym możliwe przypadki dalszego nie udzielenia kontrasygnaty przez skarbnika, pomimo wydania mu pisemnego polecenia przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
- Rola organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w procesie kontrasygnaty.
- Rola RIO w sprawach dotyczących instytucji kontrasygnaty skarbnika w sektorze samorządowym i osób przez niego upoważnionych:
- rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu JST) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika
- zjawisko nieprzedkładania skarbnikom (lub osobom upoważnionym) umów do kontrasygnaty i tym samym realizację umów nieposiadających kontrasygnaty skarbnika ujawniane w trakcie kontroli przez inspektorów RIO
- wyjaśnienia dotyczące zagadnienia kontrasygnaty skarbnika i osób przez niego upoważnionych udzielane przez RIO, w tym przedstawienie ważnych wyjaśnień i stanowisk wybranych izb w tej sprawie. - Przesłanki odmowy dokonania kontrasygnaty przez skarbnika lub osób przez niego upoważnionych oraz ich zasadność w świetle i na przykładach dotychczas rozpatrzonych przez właściwe Komisje RIO otrzymanych zawiadomień w sprawach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchników.
- Kontrasygnata i jej znaczenie - dyskusja, pytania, wnioski.
Atutem naszych szkoleń jest mała liczebność grup sprzyjająca aktywnemu uczestnictwu, swobodnej wymianie doświadczeń oraz efektywnym konsultacjom.
Specjalista-ekspert w dziedzinie finansów samorządowych posiadający wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym zdobyte w regionelnej izbie obrachunkowej oraz na stanowisku skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiag rachunkowych oraz zdany państwowy egzamin dla kandydatow na czlonków rad nadzorczych w spółkach SP i JST. Współautor wielu publikacji z dziedziny finansów samorządowych, w tym dotyczących budżetu JST, między innmi „Ustawy o finansach publicznych - Komentarza dla jednostek samorządowych”, „Vademecum skarbnika”, „Dokumentacji wewnętrznej w jednostkach sektora finansów publicznych”. Doświadczony i wysoko ceniony wykładowca
Czas trwania: 9:00 - 14:00
Szkolenie stacjonarne
- Cena od osoby obejmuje:
dydaktykę, materiały szkoleniowe, indywidualne konsultacje, zaświadczenie, serwis kawowy, lunch - Miejsce szkolenia:
Siedziba Przedsiębiorstwa BT, Bielsko-Biała, ul. Inwalidów 2c
Szkolenie online
- Cena od osoby obejmuje:
dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia z możliwością zadawania pytań poprzez czat z wykładowcą, materiały szkoleniowe - przesłane w dniu szkolenia przed jego rozpoczęciem, zaświadczenie - Warunki techniczne:
komputer, laptop podłączony do stabilnej sieci z szybkim połączeniem internetowym, najnowsza wersja jednej z popularnych obecnie przeglądarek - np. Chrome, Firefox, Opera itp.