Witamy na stronie www.bt.bielsko.pl
Wykorzystujemy pliki cookies, aby serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Mogą Państwo wyrazić zgodę na zapisywanie i przechowywanie plików cookies za pomocą odpowiednich ustawień Państwa przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce: Polityce prywatności

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Szablon do poprawy: Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.
Szablon do poprawy: Wykorzystywane w celu dotarcia z przekazem reklamowym do osób, które wcześniej odwiedziły serwis internetowy, podczas korzystania przez nich z innych stron internetowych lub portali społecznościowych (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Wczytywanie...

Kurs kancelaryjno-archiwalny pierwszego stopnia

Adresaci:
  • Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.
Cel szkolenia:
  • Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego i referenta kancelaryjnego
  • Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
Treść szkolenia:

I. Wprowadzenie do problematyki.

  • Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej
  • Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
  • Różnice pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
  • Współpraca z nadzorem archiwalnym
  • Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy.

II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.

  • Podstawowe systemy kancelaryjne
  • Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy
  • Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Podział kompetencji pracowników
  • System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie - omówienie głównych różnic
  • Teczki spraw i teczki akt nie stanowiących akt spraw
  • Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego.

III. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją.

IV. Profesjonalne archiwum zakładowe.

  • Zasób archiwum zakładowego
  • Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
  • Wyposażenie archiwum zakładowego
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
  • Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
  • Bezpieczny archiwista.

V. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.

  • Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
  • Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
  • Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
  • Procedura skontrum
  • Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
  • Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
  • Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.

VI. Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.

  • Studia wstępne
  • Rozpoznanie przynależności zespołowej
  • Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
  • Klasyfikacja i kwalifikacja akt
  • Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Opisywanie teczek
  • Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
  • Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.

VII. Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.

  • Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
  • Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
  • Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
  • Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
  • Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
  • Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.

VIII. Dokumentacja zawierająca dane osobowe i dokumentacja z klauzulą tajności.

  • Dane osobowe: Wprowadzenie teoretyczne do problematyki. Postawa prawna
  • Współpraca archiwisty z inspektorem ochrony danych osobowych
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji a ochrona danych osobowych
  • Współpraca z podmiotami zewnętrznymi a ochrona danych osobowych
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie danych osobowych przechowywanych w archiwum zakładowym
  • Najważniejsze postanowienia ustawy archiwalnej dotyczące przetwarzania danych osobowych w archiwum zakładowym. RODO w praktyce archiwalnej
  • Okresy obligatoryjnego przechowywania dokumentacji a RODO
  • Dokumentacja niejawna: wprowadzenie teoretyczne do problematyki
  • Współpraca archiwisty zakładowego z komórką przetwarzającą dokumentację niejawną.

IX. Porządkowanie dokumentacji pracowniczej.

  • Zasady prowadzenia i dbania o dokumentację pracowniczą
  • Podstawa prawna prowadzenia dokumentacji pracowniczej
  • Podział dokumentacji osobowej pracownika na cztery części
  • Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
  • Okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej i możliwość ich skrócenia
  • Możliwość zmiany formy dokumentacji pracowniczej
  • Dane osobowe a dokumentacja pracownicza.

X. Państwowa służba archiwalna. Współpraca archiwisty z nadzorem archiwalnym w zakresie kontroli, przekazywania materiałów archiwalnych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.

  • Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
  • Struktura organizacyjna archiwów państwowych
  • Narodowy zasób archiwalny i jego podziały
  • Kształtowanie narodowego zasobu archiwalnego
  • Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
  • Udział archiwum państwowego w procedurze brakowania dokumentacji niearchiwalnej – ekspertyza
  • Kontrola z archiwum państwowego.

XI. Egzamin.

Atutem naszych szkoleń jest mała liczebność grup sprzyjająca aktywnemu uczestnictwu, swobodnej wymianie doświadczeń oraz efektywnym konsultacjom.

Prowadzący:

dr Danuta Ożarowska
Archiwistka i specjalistka ds. zarządzania dokumentacją współczesną. Udokumentowane ponad 2200 godzin przeprowadzonych szkoleń. Absolwentka studiów licencjackich (pierwsza specjalizacja: nauczycielska, druga: archiwalna) i magisterskich (specjalizacja: archiwalna i zarządzanie dokumentacją) kierunku Historia. Laureatka wielu nagród i stypendiów naukowych, w tym Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za Wybitne Osiągnięcia oraz Wyróżnienia Rektora Uniwersytetu Śląskiego dla Najlepszych Absolwentów. Posiada wieloletnie doświadczenie w nauczaniu. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania współczesną dokumentacją, archiwum zakładowego, kursy kancelaryjno-archiwalne I i II stopnia, ochrony danych osobowych oraz warsztatów archiwalnych. Zwolenniczka praktycznego podejścia do wykładanej problematyki. Bardzo wysoko oceniana przez naszych słuchaczy.

Informacje:
  • Cena od osoby obejmuje: dydaktykę, materiały szkoleniowe, wsparcie trenera po szkoleniu, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia – wydane na podstawie rozporządzenia MEN, uprawniające do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt
  • Rozpoczęcie kursu: 27 listopada o godz. 9.00
  • Realizacja kursu: 27-29 listopada - 32 godz. dydaktyki
Cena:
950,00 zł
Opiekun szkolenia:
Ewa Sokalska
Tel:
33 812-91-04
Email:
e.sokalska@bt.bielsko.pl
Miejsce szkolenia:
Online