1 lipca 2017 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z 29.12.2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r. poz. 19). Akt już teraz budzi wiele wątpliwości interpretacyjnych. Dwie z nich wyjaśnia Ministerstwo Środowiska.
Rozporządzenie przewiduje obowiązkowy podział w gminach na co najmniej cztery pojemniki na śmieci w określonym przez resort kolorze. Do niebieskich kontenerów trafi papier, zielonych – szkło, żółtych – metal i tworzywa sztuczne, brązowych – bioodpady. Obecnie gminy same decydują o kolorze pojemników i liczbie frakcji - niektóre prowadzą np. segregację tylko w podziale na dwie (suche, mokre).
Rozporządzenie, pomimo że nie weszło jeszcze w życie, już teraz budzi wątpliwości interpretacyjne. Ministerstwo wyjaśnia, że na terenie jednej gminy mogą funkcjonować różne modele selektywnego zbierania odpadów komunalnych jedynie w przypadku jej podziału na sektory, dla których zostały podpisane umowy z różnym terminem zakończenia obowiązywania. W przypadku, gdy nastąpił podział gminy na sektory termin obowiązywania okresu przejściowego wynikającego z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Środowiska z 29.12.2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r. poz. 19) należy określać indywidualnie do każdego z sektorów, ze względu na odniesienie okresu przejściowego do umowy, a nie gminy. Biorąc pod uwagę terminy obowiązywania umów dla poszczególnych sektorów należy przyjąć działania, które maksymalnie skrócą czas funkcjonowania różnych modeli selektywnego zbierania odpadów w danej gminie. Szczególnie jest to ważne przy prowadzonych przez gminy działaniach informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Odpowiadając na pytanie o konsekwencje grożące gminom, które nie wdrożą rozwiązań w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wynikających z rozporządzenia, Minister wskazał, że może to doprowadzić do nieosiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Zgodnie z art. 9z ust. 2 ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250, z późn. zm.) gmina, która nie osiągnie poziomu, podlega karze pieniężnej.