Projekt ustawy z dnia 23 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o odpadach nadaje nowe brzmienie załącznikowi nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21, z późn. zm.), transponując dyrektywę 2015/1127. Konsekwencją wejścia w życie wprost obowiązującego rozporządzenia (UE) nr 1357/2014 jest uchylenie załącznika nr 3 do ustawy oraz zmiany dotyczące definicji odpadów niebezpiecznych oraz zmiany klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne (zmiany art. 3, art. 4, art. 7, art. 8 oraz art. 110 ustawy o odpadach).
W celu zapewnienia prawidłowego gospodarowania odpadami projekt wprowadza następujące rozwiązania:
1) możliwość niezwłocznego usuwania odpadów przez właściwe organy ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, z obowiązkiem zwrotu kosztów przez posiadacza odpadów, z wprowadzeniem możliwości wydatkowania na ten cel środków NFOSiGW;
2) wprowadzenie obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego w odpowiedniej wysokości na wypadek konieczności pokrycia kosztów wykonania zastępczego w postępowaniu egzekucyjnym poniesionych w celu usunięcia odpadów i ich zagospodarowania lub skutków prowadzonej działalności polegającej na zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów;
3) zmiany dotyczące ewidencji odpadów mające na celu ściślejszą kontrolę przekazywania odpadów, a w szczególności odpadów komunalnych (w tym zmieszanych i bioodpadów) odbieranych od właścicieli nieruchomości. Nowe wymagania w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów zaczną obowiązywać po utworzeniu BDO, do końca 2019 r. ewidencja odpadów ma być prowadzona zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Z chwilą wpisu zostanie utworzone dla podmiotu indywidualne konto, nadany numer rejestrowy, wygenerowany login i hasło umożliwiające składanie sprawozdań za pośrednictwem BDO. W związku z powyższym w pełni złożenie sprawozdań według nowych przepisów będzie możliwe w terminie do 15 marca 2020 r. za 2019 r. Za 2018 r. do 15 marca 2019 r. sprawozdania będą składane według przepisów dotychczasowych.
4) doprecyzowanie przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska i monitorowania przekazywania odpadów, w tym propozycje modyfikacji przepisów dotyczących Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO);
5) doprecyzowanie przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym w zakresie sprawozdawczości i sposobu obliczania minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu. Sprawozdania za rok 2016 i rok 2017 należy sporządzić i przekazywać do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.)
6). Projekt ustawy wprowadza także zmiany porządkowe w art. 95 odnoszącym się do odpadów medycznych i weterynaryjnych. Do zmian w art. 95 dostosowano również przepisy art. 27 i art. 42.
Data utworzenia projektu: 24.11.2016 r.