Nowelizacja ustawy o odpadach, która zakłada uruchomienie elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami, a także wprowadzenie zmian w sposobie raportowania odbieranych śmieci, czeka już tylko na podpis Prezydenta. Zakończyły się parlamentarne prace nad zmianą ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach. Sejm nie poparł senackich poprawek do noweli, które doprecyzowywały przepisy, w myśl których decyzje o uznaniu produktu za tzw. produkt uboczny miał podejmować marszałek województwa po uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska. Wprowadzone zmiany mają przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom w gospodarce odpadami i wspierać walkę z „szarą strefą”. Zgodnie z nowelizacją, w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), oprócz rejestru posiadaczy odpadów i gromadzenia danych o odpadach, będzie też moduł ewidencji odpadów. Umożliwi to ściślejszą kontrolę przekazywania odpadów, w szczególności komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości. Uszczelnieniu systemu ma pomóc też wprowadzenie "kart przyjęcia odpadów". Każdorazowo potwierdzać będzie ona przyjęcie odpadów komunalnych oraz ich masy. Kierowcy transportujący odpady będą musieli mieć przy sobie potwierdzenie wydania takiej karty, co pozwoli na skuteczniejszą kontrolę przewożonych śmieci. Firmy zbierające papier, metal, tworzywa sztuczne czy szkło będą musiały sporządzać roczne sprawozdania dotyczące ich masy. Będą zobowiązane przekazywać je wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Nowe wymagania w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów mają zacząć obowiązywać od 1.01.2020 r.